Eerlijk gezegd hebben de meeste van onze scooterrijders geen idee wat echt de oorzaak is van lekke banden. Een kleine lekke band kan de druk van een band verliezen, waardoor onze scooterrijders hun banden moeten oppompen voor dagelijks gebruik. Een andere mogelijke oorzaak is dat de band van de scooter eenmaal is beschadigd of geraakt door een spijker of een scherp voorwerp, de laatste oorzaak is, als de velgen niet goed uitgelijnd zijn, dat dit kan leiden tot ontwrichting van het wiel zelf.

Veel van deze zaken leer je vaak tijdens je scooter theorie. Moet je deze nog halen? Kijk dan op Bromo.nl en haal je scooter theorie in 1 dag.

HET GEREEDSCHAP

Het gereedschap dat nodig is voor het repareren of vervangen van een scooterband zijn een botte balk, moersleutel, tangen, grote vijl, rubbercement, zeepwater en alcohol. In werkelijkheid zijn deze gereedschappen gemakkelijk te vinden, ze kunnen gemakkelijk thuis of in de dichtstbijzijnde gereedschapswinkel gekocht worden. De meeste scooterrijders kunnen zeggen dat al deze gereedschappen niet zo nodig hebben, maar ze moeten deze hebben totdat ze in staat zijn om de binnenband te verwijderen of los te maken of anders zullen ze niet in staat zijn om het niveau van de lekke banden van hun scooters te controleren.

STAP 1

Voor onze eerste stap, zorg ervoor dat je altijd zeker weet dat je een reserveband hebt om te gebruiken. Er zijn maar weinig scooterbanden die gemakkelijk te verwijderen zijn, dus begin met het omdraaien van de hendel om de band los te maken, en trek dan de band naar boven tot deze vrijelijk verwijderd is. Onthoud ook altijd dat als je eenmaal het voorwiel verwijdert, dat je er zeker van moet zijn dat je een ruimte vrijlaat om je gereedschap op te stellen en dat het ook nodig is om een hard voorwerp paraat te hebben. Een stuk hout is een goed voorbeeld van een gereedschap wat een bredere ruimte kan creëren om ruimte te maken voor de band.

STAP 2

De volgende stap is het verwijderen van de moeren met behulp van een moersleutel en ervoor zorgen dat je ze zo bewaart tot ze weer nodig zijn. Zorg ervoor dat deze moeren niet in contact komen met vuil om te voorkomen dat de moeren moeilijk worden vastgezet.

STAP 3

Als je de band eenmaal goed hebt vastgezet, is het van essentieel belang de band te testen, anders zal een verkeerde uitlijning ervoor zorgen dat de band om zijn as wiebelt, met als gevolg dat er onnodige bandenspanning ontstaat en zelfs een wiel wordt verwijderd terwijl de fiets in beweging is.

Zorg ervoor dat je de band vóór gebruik laat testen, zodat je een eventuele verkeerde uitlijning dubbel kunt controleren om te voorkomen dat de wielen worden verwijderd of dat de band waggelt, wat ongelukken voor de rijder kan veroorzaken.