Als chauffeur rijd je meestal in een luxueuze wagen. Je werktijden en het type auto verschilt per baan, maar globaal is er wel iets te zeggen over het verschil tussen publieke en niet-publieke sector.

De auto van politici

Als je een politicus van en naar het Binnenhof mag chauffeuren, dan rijd je wel meteen in een mooie wagen. Voor de huidige groep ministers, staatssecretarissen en premier Rutte is gekozen voor de BMW 740e hybride. Aan de auto hangt een prijskaartje van ruim 100.000 euro. De BMW is hybride, dat wil zeggen deels elektrisch. Dat zorgt ervoor dat er tijdens het vervoer van een politicus ongeveer 2 liter benzine per 100 kilometer wordt verbruikt. Al met al stoot deze BMW ongeveer 48 gram CO2 uit per gereden kilometer.

Werktijden

De gemiddelde staatssecretaris of minister heeft een (over)volle agenda, je kunt dus verwachten dat je vroeg begint. Als chauffeur van de premier zul je weinig te doen hebben, Rutte woont in Den Haag en gaat regelmatig op zijn fiets naar het werk. Verschillende ministers wonen in Amsterdam, wat vooral een uitdaging kan zijn al je de stad uit wilt rijden in de spits. Bij een enkele politicus, zoals minister Dekker die in Zwolle woont, rij je toch al snel 2 uur per enkele rit.

Een politicus werkt lang niet altijd volgens een vast schema, vergaderingen lopen regelmatig uit en verschillende bestuurders moeten een aantal keer per maand naar Brussel. Je werkt als chauffeur dus onregelmatig, maar je kunt wel een aantal mooie ritjes maken.

Wat rijdt een CEO?

In het bedrijfsleven varieert het type auto waar de CEO wordt gereden. Opvallend is onder meer topman Ben van Beurden van Shell, hij koos eind 2017 voor een hybride Mercedes-Benz S500e. Als privéchauffeur rijd je dus wel in het topsegment van zakelijke auto’s, daarnaast rijdt de auto grotendeels op de elektromotor. Het lijkt erop dat topmannen veel rekening houden met de uitstraling van hun auto, want ze kiezen veel dezelfde auto’s. Dit zijn voornamelijk auto’s van Duitse makelij: Audi, BMW of Mercedes. De laatste jaren voegen ook Volvo en Jaguar zich in dit rijtje en tenslotte natuurlijk ook Tesla.

Arbeidsomstandigheden

In het algemeen rijd je een CEO naar het hoofdkantoor, maar aangezien zijn of haar agenda ook overvol is zul je geregeld op andere plekken komen. De ritjes zullen vaak beperkt blijven tot Nederland, aangezien veel CEO’s sneller overstappen op het vliegtuig. Daarnaast werken topmannen en -vrouwen in het algemeen minder, hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. Ook in het bedrijfsleven zijn er natuurlijk bepaalde drukke periodes, waar je als chauffeur niet aan ontkomt wanneer je als prive chauffeur in dienst bent.